tisdag, mars 23

Resan i text och bilder

Här kommer nu en lång sammanfattning av resan:

Flygresorna gick som sagt bra. När vi for var vi 1h försenade, men medan vi väntade i bussen och Arthur var i bärväskan så somna han, fick också honom och somna inne i plane genom att gå en runda i korridoren. På vägen tillbaka somna han också i planet av att jag gick lite och sen somna han medan vi mellanlanda i köpenhamn. Gick mycket bättre än förväntat alltså. Öronvärk eller andra problem vid avfärd och landning hade han absolut inte. Eftersom vi var 2 gick det bra att byta blöja där var vi satt (förutom då att han blötte ner en body när jag sku bytai planet). På 1/3 flyg hade vi 3 bänkar, annars var det rätt trångt men gick på så korta flyg. Av Blue1 fick Arthur en babyleksak med nycklar. Toppen tycker jag!Vår lägenhet var fin och det var nog jättebra att vi hade ett ställe med diskmöjligheter och kök. Dessutom att priset blev sådär 28€/person/natt var inte något dåligt. Arthur hade en egen babysäng som han sov i alla nätter förutom första. Hade också med från Finland hans sovnalle, sovtrasa och boken vi läser före sängdags. Så att han sku vara trygg.

Ergon var ett helt toppenköp och utan den sku det ha varit tungt. På flygfälten var han i den, han var i den när han inte orka vara ensam i vagnen och han sov i den när vi gick omkring i Barcelona. Och den går så snabbt och lätt att sätta på. Absolut värd de 40 eurona!

Så värst mycket kulturellt gjorde vi inte men försökte nu ändå så att min mamma sku få se lite av staden eftersom det var hennes första gång. Vi gick förstås omkring i gamla delarna av staden, jag var in i katedralen, vi var till ett stort akvarium, vi var till boqueria markanden, vi var till stadsdelen barceloneta och såg stranden, vi var utanför och titta på sagrada familia och vi bar upp vagnen för 1000 trappor för att komma till parken guell. Resten av tiden åt vi, hängde med mina kompisar eller lät Arthur härja i sängen.
Vi var största delen av tiden utanför lägenheten och Arthur åt därför mycket ute, men hans intresse för att äta var lika med noll. Amma ville han inte alls. Jag hade inget emot att sätta mig i parken, restaurangen, varsomhelst och erbjuda bröstet, men nej. Arthur ville inte ha. Så försökte alltid med ersättning emellanåt. Problemet var bara att jag endast tagit med 8 burkar och jaa, det sku ha behövts flera. Och i spanien är största delen av ersättningen pulver och jag ville ha färdigblandad. Som tur hitta mamma lite rismajsvälling så det fick han sen.
Min mamma tyckte att jag inte sku ta med blöjor härifrån så att vi sku ha mera utrymme i kappsäcken. Problemet i det var att de flesta blöjpaket som säljs är megapaket med 80 blöjor. Och det är rätt svårt att få så många använda på 4 dygn. Köpte alltså något konstigt, dåligt märke i ett mindre paket. På lördagen då vi gick i butiker och Arthur vakna så tog jag honom i famnen och mittiallt kände jag att min skjorta var helt blöt. Det var Arthur också. Allt hade kommit igenom blöjan fast den satt helt rätt. Körde ut och in på en sidogata och böt blöja där. Som tur hade jag just köpt ett par byxor (ännu lite för stora) som jag kunde byta till. Bodyn böt jag inne på en restaurang senare. Flexibilitet och fantasi var vad som behövdes!
Det var helt trevligt väder. Omkring 15 grader och lite sol emellanåt. Så skönt! Gick helt bra att byta blöja ute och mata honom ute.

Vagnen klara bra flygen och där kunde Arthur sitta när vi andra åt och då när han själv åt. Ensam sku jag inte ha klarat det så är nog jättenöjd att mamma var me. Sku ju ha haft världens möjlighet att festa med mina kompisar men det kändes så fel att lämna Arthur ensam. Sen sku han vakna upp och ja sku inte ha varit där och han sku ha blivit lessen. Gick ut för 20 minuter för att hitta mat och det var som tortyr, oroa mig bara för att han sku vakna... Så sku inte ha njutit av det. Kanske om han i Finland nångång sku ha vari en natt med någon annan än Micke och mig så då. Och sen är ju sanningen tyvärr den att när han är lessen så vill han till mig. Ingen annan duger. Och vill ju inte först släpa honom till ett helt främmande ställe och sen lämna honom där med nån annan. Vill bara göra sånt som känns bra, och det kändes inte bra.

Det var den resan. Sku absolut kunna fara pånytt med Arthur. Han var så nöjd när det hela tiden fanns något nytt att se på. Börjar ren bli slut på att underhålla honom här hemma...

Hej!

Kul att er resa gick så bra! Ooooojjjj vad jag vill resa nånstans..... förstår så bra att du inte ville gå ut och festa. Man hinner ju nog. Plus att fast det är kul, så är det ändå same old same old. Kanske du inte är så slut efter nästa resa, nu när du gjort det en gång går det säkert lättare nästa gång!

Så ifall du gjorde samma resa nu, vad skulle du göra annorlunda?

puva.ratata.fi

Michaela sa...

Helt säkert lättare nästa gång, och då stressar man helt säkert mindre, för var ju nog lite nervös för hur allting sku gå, speciellt flyget.

Om jag sku göra det pånytt sku jag ta med alla blöjor, speciellt när det var för så några dagar och sen sku jag ta med ännu mera ersättning. Jobbigt att där söka efter sånt. Sen sku Arthur också första natten fått sova i egen säng för sov så dåligt när han låg med oss (mig och min mamma).

Så väldigt små saker.

Tror nog att det är lättare än vad man tror att resa med barn. Det viktigaste är väl att man känner barnet någorlunda och ser till att det får mat när det är hungrigt och sömn när det behövs. Utöver det så är de ju ganska nöjda när de får vara med, speciellt om man kan bära dem i famnen. Rekommenderar. Men charterflyg till Thailand med minimalt plats i flyget är kanske inte så trevligt.

puva sa...

mina kusiner som bor i Kanada har tre barn var och de har alla varit här med ungarna sedan de varit bebisar. så det går säkert bra. bra tips!

har förresten en Manduca-bärsele som är liknande som din Ergo. mycket användbar, brukar kånka omkring på tösen här hemma i den också.

Det knakar i magen sa...

Nämen, här var ju en massa bilder och en lång reserapport, roligt! Kiva att resan var lyckad, börja planera nya äventyr nu bara! :)