måndag, oktober 11

Tallin resan i bilder

Vi starta ren 20 över 6 hemifrån och förstås vakna Arthur när jag lyfte in honom i vagnen. Men glad var han och hann få en ny torr blöja.
I tåget drack Arthur en vällingburk och åt en banen, som ett sådär förmoronmål, han förstod ju inte att riktiga morgonmåle är senare på båten. Härligt när han lärt sig dricka från sugrör. Underlättar massor.
Allt var så spännande och sku pekas på.

Arthur åt äppel till morgonmål och jag och Micke alltför mycket. Att äta buffet morgonmål i 3 dagar gör en megamätt.
Kall mjölk är så gott!

Arthur lekte lite i bollhavet på ditvägen och massor på hemvägen. Vi bestämde att bli en natt till och på söndagen kom en massa barn hem, och det funka så bra i bollhavet. Barnen paja Arthur och en flicka tog och lyfte honom åt oss helt sådär bara. Barn är söta. På ditvägen sov han också en extra tupplur, han hade ju vaknat alltför tidigt. Jag sku också ha kunnat ta tupplur.
I Tallin yra vi nu bara omkring. Sprang efter yrbollen Arthur som sku jaga alla fåglar och blev så sårad när han inte fick dem.
Sen ville Arthur åka famn ibland. Det gilla han mest.
Vi försökte dricka kaffe och öl vid torget och underhålla Arthur med bok, men han sku bara jaga fåglar. Men sen blev han trött och somna och jag och Micke kunde äta i lugn och ro.
Vi åt mest. Arthur äter ju 5 gånger per dag så vi måste alltid stanna och ta nåt. Här får han vegan ratatouille med röda linser, och det var så sjukt gott! Jag fick ju äta största delen.
Arthur hitta på en ny favoritlek. Sätta korken på flaskan. Och sen förstår han ju inte att man inte kan springa omkring med fulla flaskor utan kork på. Då blev han sur.
Han fick en ny rock. Men den var så tight, så vi böt den. Och nya byxor för han blötte ner det sista rena paret. Sen shoppa vi inte så mycket mer. Micke en whiskey och lite godis och jag en deodorant.
Här jagar han igen dedär fåglarna. Vi fundera på att fara på zoo, men behövdes ej...
... Vi hade ju fåglarna!

Det var nog jätteroligt och skönt att inte behöva laga mat. Störande var det igår när vi kom hem och busschauffören vägra öppna mittendörren fast Arthur sov i vagnen. Så måste tråma mig tillbaka genom hela kön och gå in framvägen. Som tur var de fulla finnarna ändå trevliga och lät mig gå förbi. Är nog helt säker på att människor sku ha förstått och låtit mig gå in och själv hållits i kön. Blir störd att det finns fyllo-regler och vanliga. Nu ska man ju alltid kunna bete sig. Sen klaga också någo finska killar i 20-års åldern i hissen i hotellet om att det nu finns svenskar allestans och att de nu dessutom skaffar avkomma. Då explodera både jag och Micke och visa att vi nog faktiskt förstod vad de sa..

Idag har varit tung. Var så skönt att vara borta, fast det bara var Tallin.

8 kommentarer:

Malin sa...

Hej! Verkar som om ni hade en fin resa. Det är alltid skönt att komma bort och "vara på semester" fastän man bara tar båten bort några timmar. Och att titta på och jaga fåglar är ju iaf billig underhållning. :)

Men jisses man kan bli störd på sina landsmän! Kollade på Wikitravels sidor om Tallinn för något år sedan, och där stod det att om man kan ska man undvika att ta bussen till terminalen, eftersom den är full med fulla finnar... Bra att ni iaf sade att ni förstod vad för skit dom talade. Man blir bara så sur!

Ha det bra och lycka till med skolan! Sitter själv och plitar på gradun, urk. Skulle nu så småningom kunna bli färdig, men sen igen så är det ju nog helt skoj att studera. :)

Kram, Malin

Michaela sa...

Fulla finnar är så störande, nu ska man ju kunna bete sig på ett vettigt sätt fast man druckit!

Lycka till med gradun, vad skriver du förresten om? Ja, och det är ju nog skoj att studera, gillar faktiskt studierna här fast det nu ännu är rätt basic, men dethär är nog så mera min grej, har ren lärt mig massor.

Anonym sa...

Oj vad Arthur har blivit stor! Som du vet så är jag dålig på att läsa bloggar (läser ingens) men emellanåt när jag är vid en snabb dator (int hemma) så kollar jag igm era :) ska bättra mej. Hur e allt? Vi måst ses snart, jag borde komma en sväng ti stan tror ja.
KRAM!
/Jen

Michaela sa...

Allt är bra! Tiden bara går så fort och ja, ja, ja, gör ett besök till huvudstaden snart. SKu va så roligt att ses.

Nina sa...

Härligt! Så himla skönt med miljöombyte ibland. Jag brukar alltid tänka att man borde bli bättre på att turista och uppskatta sin egen stad, men det är inte så lätt då man går i sin lilla invanda bana! :)

Jag såg förresten dig och A då vi var i Helsingfors. Men kom på det så sent så då kändes det knasigt att vända och springa ifatt för att säga hej.

Michaela sa...

Oj nej, oj nej, oj nej. Varför såg jag inte dej? Sku ha varit så kul att säga hej!

Malin sa...

Tack, det kan behövas lite lycka till! Jag skriver om hur skuldavskrivningar (debt relief) inverkar på u-ländernas tillväxt. Helt intressant, men för tillfället håller jag på och river håret av mig när det finns så uselt med data från de flesta länderna... :)

Men härligt att du har hittat din grej, det är helt superskönt att konstatera att man valt rätt!

Lycka till med tenten och hoppas att Arthur kryar på sig!

Malin

Michaela sa...

Oj detdär låter helt sjukt intressant, men förstår att detdär med datan kan vara ett stort problem, och sen ännu att få dem och passa ihop.