lördag, januari 11

Mera om Thailandresan

Jag är så otroligt redo för Thailand nu. Bort, bort, bort från dethär skit vädret. På måndagen jublade jag för på fredagen sku det komma snö, vintern sku börja! Nå, igår regna det och regna det och på morgon när jag vakna så var det lika grönt som vanligt. Vattenpölarna hade bara frusit till is och det var det. Jävla skitvinter.

Men imorse så vakna Arthur först och vi prata om bananpannkakor i Thailand (eller choklad för honom) och så titta vi på fjolårets fotobok och så kom jag på att vi har ju en film från det (som är så otroligt dålig filmad av mig). Så sen titta vi på den på morgon och Sander konstatera att han vill fara dit nu. Det vill jag med. Men det är ännu 44 nätter. Och vi alla ska så vara i skick då för vi ska fara dit.

Men när vi titta på filmen så insåg jag ju hur liten Sander var ifjol. 1 år och 8 månader bara. Och jag är så glad att vi for, det var så värt det, men nu 1 år senare så kan jag nog tycka att vi var sinnessjuka. Liksom 11 timmars dagsflyg hem med Sander i famnen?! Undrar hur jag överlevde det så bra. Men när man måste så går ju allt. Och ifjol så gjorde vi ju felet att flyga från Koh Samui samma morgon och det felet gör vi inte om. Nu har vi 15 minuters resa till Bangkoks flygfält före vi startar hem, och Sander har en egen plats. Och man kan prata och diskutera lite med honom och underhålla honom på ett helt annat sätt. Nu kommer ju Sander att var 2 år 9 månader men han är nog inte ännu på samma nivå som Arthur var ifjol då han var 3 år 4 månader, men ändå otroligt mycket lättare. Nu är nog flyget inte nån stressande faktor längre, det kommer nog att gå helt bra.

Titta nu så liten Sander e! Fast megastort var han ju nog för sin ålder.
Men ifjol var resan mera ordnad med tanke på att det är en "engång på jättelänge" längre resa och stället sku vara perfekt. Och Koh Tao var det också. Älska det så massor. Men i år är det alternativet för dyrt och krångligt. Jag vill komma lätt undan och jag vill inte åka båten från samui till koh tao igen. Dessutom tror jag inte att graviditeten kommer att vara nåt problem men jag vill iaf ha relativt nära till sjukhus. Och sen vill jag inte sätta nån extra tid på resor. Jag vill vara där och sen vill jag njuta de 15 dagar vi har där, då vill jag inte sitta 1 dag i taxi/buss eller åka många timmar ut till nån lugn, vacker paradisö. Jag vill koppla av. Den önskan är kanske högre i år eftersom jag ändå nu gjort praktiken och haft fullt upp. Och därför har jag använt massa tid till att mentalt förbereda mig för vattenscotrar på stranden (vilket jag hatar!). Vi kommer att ha det lätt med restauranger i närheten och sen borde den ändå vara rätt chill och stränder och hav borde ju ändå vara toppen och så finns det lugnare stränder. Så det blir nog superbra fast det inte kommer att vara som Koh Tao.

Och priset (det jag egentligen sku blogga om).
-Flygbiljetter för 4 personer på erbjudande: 2390 €
-3 olika hotell för 15 nätter i Mae Phim, Koh Samet och Bangkok för 4 pers: ca 1100 €
-Transport till Mae Phim: ca 75 €
-Transport till Bangkok är ännu öppen men blir säkert kring 75€ det med för det går snabbare än billig buss.
-Nationalparksinträde: 20 €
Totalt: ca 3600 €

Och om vi sku fara till Koh Samet med resebyrå från Finland, vid samma tider för 14 nätter så sku hela vår familj betala 6500€ (nog för ett lite bättre hotell och om vi sku ha valt det sku priset kanske vara 500 euro mer) och då sku vi troligen få betala för precis allt i flygplanet och det sku vara mycket mera kaos med charter (jag upplever reguljär flyg som så mycket lugnare). Så jag tycker att dethär är ett helt toppen pris. Massa pengar förstås men 1 vecka på kanarieöarna sku kosta samma för vår familj och massa mera för maten där är så dyr. Och vi sku inte få en vecka charter nånstans för under 3600. Så jag är störtnöjd. Nu måst vi ännu då bara hitta pengar för att betala hotellen...

Och det som ju också förstås kostar är allt förberedande. Mitt pass blir kring 70 euro. Nya uv-dräkter åt barnen. Bra solkrämer (ja köper inte nåt nivea skit utan det ska vara så fitt från allt skit som möjligt och själv måste jag ha för känslig hud) och sen fuktkrämer (gäller samma sak, inget nivea skit utan naturvaror) och shampon och tvålar och myggmedel för sånt går det massor åt av borta. Och jag köper inte där för jag vill veta vad det finns i det eller kanske mera vad det inte finns. Och så var det ju nya crocs åt barnen och ny baddräkt åt mig. Och planunderhållning åt barnen osv.

Billigt att resa är det inte men för mig är det nästan det viktigaste som finns så jag prioriterar det framom allt annat. Jag har samma rock som jag nu haft i 5 år och använder mina 15 år gamla snowboardbyxor om det nångång blir kallt.

44 nätter kvar alltså. Och före det har jag ju nog saker att göra. 5 veckor praktik kvar. Sen ska jag söka in till Hanken igen, sen ska jag skriva praktikrapport och sen ska jag söka ut mina papper och sen ska jag ha sportlov med barnen (och fan då ska det vara snö!!!). Och sen. Sen far vi. Väntar så in i norden. 

Inga kommentarer: